لیزر موهای زائد یک روش پزشکی است که از یک پرتو متمرکز نور (لیزر) برای از بین بردن موهای زائد استفاده می کند.

در طی لیزر موهای زائد، لیزر نوری از خود ساطع می کند که توسط رنگدانه (ملانین) موجود در مو جذب می شود. انرژی نور به گرما تبدیل می شود که به کیسه های لوله ای شکل داخل پوست (فولیکول های مو) که مو تولید می کنند آسیب می رساند. این آسیب رشد مو در آینده را مهار یا به تاخیر می اندازد.

لیزر موهای زائد جایگزین محبوبی برای اپیلاسیون و اصلاح است. این تا حد زیادی به این دلیل است که لیزر موهای زائد نتایج دائمی ارائه می دهد و هزینه کمتری نسبت به حفظ روتین اپیلاسیون و اصلاح برای یک عمر دارد. علاوه بر این، پس از درمان نیازی به زمان بهبودی نیست - بنابراین دیگر از انجام اپیلاسیون و یا مبارزه با سوختگی با تیغ استفاده نکنید.

اگرچه لیزر موهای زائد به طور موثر رشد مو را برای دوره های طولانی به تاخیر می اندازد، اما معمولا منجر به حذف دائمی موهای زائد نمی شود. چندین درمان لیزر موهای زائد برای حذف اولیه موهای زائد مورد نیاز است و همچنین ممکن است به درمان های نگهداری نیز نیاز باشد. لیزر موهای زائد برای افرادی که پوست روشن و موهای تیره دارند بسیار موثر است، اما می توان آن را با موفقیت برای انواع پوست استفاده کرد.

لیزر موهای زائد برای کاهش موهای زائد استفاده می شود. مکان های رایج درمان شامل پاها، زیر بغل، لب بالایی، چانه و خط بیکینی است. با این حال، درمان موهای ناخواسته تقریباً در هر ناحیه ای به جز پلک یا ناحیه اطراف آن امکان پذیر است. پوست دارای خالکوبی نیز نباید درمان شود.

خطر آسیب به پوست زمانی بیشتر می شود که تضاد کمی بین رنگ مو و پوست وجود داشته باشد، اما پیشرفت در فناوری لیزر، لیزر موهای زائد را به گزینه ای برای افرادی که پوست تیره تری دارند تبدیل کرده است. لیزر موهای زائد برای رنگ موهایی که نور را به خوبی جذب نمی کنند موثر است: خاکستری، قرمز، بلوند و سفید. با این حال، گزینه های لیزر درمانی برای موهای رنگ روشن همچنان در حال توسعه هستند.

قبل از درمان، ناحیه مورد درمان تمیز می شود. برخی از بیماران ژل بی حس کننده دریافت می کنند. زمانی که ناحیه کوچکی تحت درمان قرار می گیرد و پوست بسیار حساس است، بی حس کردن ناحیه مورد درمان کمک می کند. حدود 30 تا 60 دقیقه طول می کشد تا ژل بی حس کننده عمل کند.

لیزر درمانی در اتاقی که به طور خاص برای لیزردرمانی ایجاد شده است انجام می شود. همه افراد حاضر در اتاق باید در طول عمل از عینک محافظ استفاده کنند. برای انجام این روش، پوست کشیده می شود و پوست با لیزر درمان می شود. بسیاری از بیماران می گویند که پالس های لیزر مانند سوزن سوزن های گرم یا چسباندن نوار لاستیکی به پوست هستند.

لیزر با تبخیر موها را از بین می برد. این باعث ایجاد دودهای کوچکی می شود که بویی شبیه گوگرد دارند.

لیزر موهای زائد چگونه کار می کند؟

 

جلسات لیزر موهای زائد با امواجی از انرژی لیزر ایمن و مؤثر را به اعماق فولیکول های مو ارسال می کند. با گرم شدن آن فولیکول ها، چرخه رشد طبیعی آنها تحت تاثیر قرار می گیرد. چند هفته طول می کشد، اما آن موهای هدف در نهایت خود به خود از بین می روند.

دفعه بعد که موها دوباره رشد کردند نازک‌تر و روشن‌تر می‌شوند. با هر درمان بعدی، موهای کمتر و کمتری به رشد خود ادامه می دهند تا در نهایت رشد مجدد موها متوقف شود. لیزر موهای زائد می تواند رشد موهای زائد را تقریباً در همه نواحی از جمله پاها، بازوها، زیر بغل، معده، پشت و گردن به شدت کاهش دهد.

 

چه کارهایی باید قبل از قرار ملاقات انجام دهید؟

·      این ناحیه باید 24 ساعت قبل از قرار ملاقات شما تراشیده شود.

·      هرچه اصلاح نزدیکتر باشد بهتر است. اگر اولین بار است، یک تکه کوچک از مو را بگذارید تا متخصص شما آن را معاینه کند. خدمات بیکینی، قسمتی را که می خواهید مو را در آن نگه دارید نتراشید.

·      بدون آرایش ، لوسیون ، دئودورانت در روز ملاقات خود (در ناحیه درمان).

·      حداقل 3 روز قبل از قرار ملاقات (و 3 روز بعد) از نور مستقیم خورشید دوری کنید.

·      حداقل 2 هفته قبل از درمان از محصولات خود برنزه یا اسپری برنزه کننده استفاده نکنید تا از آسیب احتمالی جلوگیری کنید.

·      حداقل به مدت 4 هفته از اپیلاسیون ،نخ ،موچین در منطقه خودداری کنید. اصلاح اشکالی ندارد.

مراقبت های بعد ازلیزر

بلافاصله پس از درمان، قرمزی و برآمدگی در ناحیه درمان شایع است. این ممکن است تا 2 ساعت یا بیشتر طول بکشد. طبیعی است که ناحیه تحت درمان برای چند ساعت مانند آفتاب سوختگی احساس شود. اگر حساسیت ادامه داشت باید از کمپرس سرد استفاده کنید. اگر پوسته ای وجود دارد، از کرم آنتی بیوتیک استفاده کنید. پوست تیره تر ممکن است ناراحتی بیشتری نسبت به پوست روشن داشته باشد و ممکن است مدت بیشتری باقی بماند.

ناحیه تحت درمان را به آرامی تمیز کنید.

ناحیه تحت درمان را می توان به آرامی با صابون ملایم شستشو داد. پوست باید در 48 ساعت اول خشک شود و مالش داده نشود.

بدون آرایش و لوسیون / مرطوب کننده / دئودورانت در 24 ساعت اول.

ناحیه تحت درمان را تمیز و خشک نگه دارید، اگر قرمزی یا سوزش بیشتر ادامه داشت، از آرایش و مرطوب کننده و دئودورانت (برای زیر بغل) خودداری کنید تا زمانی که سوزش برطرف شود.

موهای مرده 5 تا 30 روز پس از درمان شروع به ریزش می کنند.

برای تسریع در ریزش مو لایه برداری کنید.

از 5 تا 30 روز پس از درمان، ممکن است ریزش مو رخ دهد و این ممکن است به عنوان رشد موهای جدید ظاهر شود. این رشد موهای جدید نیست، بلکه موهای مرده راه خود را از فولیکول خارج می کنند. شما می توانید با شستن با یک پارچه شستشو یا پارچه لایه بردار و اصلاح به بیرون آمدن مو کمک کنید.

از آفتاب دوری کنید.

برای کاهش احتمال لکه های تیره یا روشن به مدت 2 ماه از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کنید. همیشه در طول دوره درمان و 1 تا 2 ماه بعد از ضد آفتاب (SPF 25 یا بالاتر) استفاده کنید.

منطقه را نچینید/خراش/موم/نخ/موچین نکنید.

از برداشتن یا خاراندن پوست درمان شده خودداری کنید. در طول دوره لیزر درمانی از هیچ روش یا محصول دیگری به جز اصلاح روی ناحیه تحت درمان استفاده نکنید، زیرا از دستیابی به بهترین نتیجه جلوگیری می کند.

رشد مو متفاوت است.

به طور متوسط، بیشتر افراد بعد از 6 تا 9 جلسه سطحی از شادی بدون مو را تجربه می کنند

آیا لیزر موهای زائد به طور کلی ایمن است؟

استفاده از تکنولوژی لیزر موهای زائد یک راه مطمئن برای خلاص شدن از شر موهای زائد است. اکثر مردم این روش را سریع و آسان می دانند.

آیا لیزر موهای زائد برای پوست مفید است؟

مهم است که بدانید لیزر موهای زائد چگونه کار می کند تا بفهمید چرا به پوست شما آسیب نمی رساند.

لیزر موهای زائد بر روی فولیکول های مو اثر می گذارد زیرا انرژی لیزر توسط ملانین موجود در مو جذب می شود.

ملانین رنگدانه ای است که به مو و پوست رنگ می دهد. یکی از وظایف اصلی آن جذب انرژی نور است که به محافظت از پوست در برابر آسیب های خورشید کمک می کند.

در طی روش لیزر موهای زائد، ملانین موجود در مو انرژی لیزر را به فولیکول مو جذب می کند و در آنجا آسیب می بیند.

فولیکول های مو اندام های ریزی هستند که در لایه دوم پوست رشد می کنند. آنها مو را تنظیم و رشد می کنند. بدن انسان دارای انواع مختلفی از موها است. این تغییرات توسط فولیکول و رفتار آن تعیین می شود.

هنگامی که با لیزر درمان می شود، آسیب از توانایی فولیکول مو برای رشد مو جلوگیری می کند.

آسیب رساندن به فولیکول مو در طی لیزر موهای زائد معمولاً هیچ عارضه ای ندارد. در مواردی، اپیدرم اطراف فولیکول ممکن است تا چند ساعت پس از درمان تحریک شده و قرمز شود.

اپیدرم لایه بیرونی پوست شماست. وظیفه اصلی آن محافظت از بدن شما در برابر محیط است، بنابراین حاوی ملانین است که شما را از اشعه های خورشید محافظت می کند.

از آنجایی که انرژی پالس شده از دستگاه لیزر موهای زائد توسط ملانین جذب می شود، درمان گاهی برای افرادی که موهای روشن تری دارند و افرادی که کنتراست کمتری بین رنگدانه های مو و پوست دارند متفاوت است. بسته به رنگ پوست و مو ممکن است از انواع مختلف لیزر برای نتایج بهتر استفاده شود.

گاهی اوقات، درمان برای افراد با کنتراست کم - به معنی رنگ مو و پوست که مشابه هستند - منجر به روشن شدن موقت پوست شده است. شما می توانید با دور ماندن از نور خورشید قبل و بعد از درمان و پیروی از دستورالعمل های مربوط به روش خود از این امر جلوگیری کنید.

 مزایای لیزر موهای زائد عبارتند از:

دقت، درستی. لیزرها می توانند به طور انتخابی موهای تیره و درشت را هدف قرار دهند و در عین حال پوست اطراف را آسیب نبینند.

سرعت. هر پالس لیزر کسری از ثانیه طول می کشد و می تواند بسیاری از موها را همزمان درمان کند. لیزر می تواند ناحیه ای به اندازه یک چهارم در هر ثانیه را درمان کند. نواحی کوچک مانند لب بالایی را می توان در کمتر از یک دقیقه درمان کرد و نواحی بزرگ مانند پشت یا پاها ممکن است تا یک ساعت طول بکشد.

قابل پیش بینی بودن. اکثر بیماران به طور متوسط ​​پس از سه تا هفت جلسه ریزش موی دائمی دارند.

قیمت . ممکن است برای لیزر موهای زائد نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتری داشته باشید، اما از آنجایی که برای اپیلاسیون، کرم موبر یا تیغ هزینه نمی‌کنید، در دراز مدت پس‌انداز خواهید کرد.

بدون تحریک دردناک .هنگامی که درمان‌های شما شروع به اثر کرد، دیگر مجبور نخواهید بود مانند اپیلاسیون با موهای زائد ناخوشایند و دردناک دست و پنجه نرم کنید. در مورد سوختگی تیغ هم همینطور. خود درمان در ابتدا می تواند ناراحتی جزئی ایجاد کند، اما این ناراحتی با هر درمان کاهش می یابد (بر خلاف اپیلاسیون).

در همه جا کار می کند .می توانید لیزر موهای زائد را در هر نقطه از بدنتان انجام دهید: صورت، پاها، پشت، زیر بغل، خط بیکینی یا هر جای دیگری که موهای ناخواسته دارید.

آیا عوارض جانبی وجود دارد؟

چند عارضه جانبی رایج در ارتباط با لیزر موهای زائد وجود دارد. به عنوان مثال، تجربه کمی ناراحتی، قرمزی و تورم در چند ساعت اول پس از درمان معمول است. برخی از بیماران نیز خارش جزئی را تجربه می کنند.

شما می توانید این عوارض جانبی رایج را با استفاده ساده از آلوئه ورا برای تسکین و آرام کردن پوست درمان کنید، اما همچنین مهم است که این مسائل را پیچیده نکنید.

در طول لیزر موهای زائد زیر بغل چه انتظاری داریم؟

پس از درمان، از ورزش کردن خودداری کنید و حتما لباس های گشاد بپوشید تا در ناحیه تحت درمان عرق نکنید. همچنین بسیار مهم است که در 48 ساعت اول پس از جلسه از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کنید. این عوارض جانبی می تواند انواع پوست و قسمت های مختلف بدن از خط بیکینی گرفته تا لب بالایی را تحت تاثیر قرار دهد.

در موارد نادر، عوارض جانبی شدید ممکن است رخ دهد.

به عنوان مثال، اگر مراقبت های بعدی مناسب را انجام ندهید، ممکن است خطر بیشتری برای عفونت فولیکول مو داشته باشید و ممکن است اسکارها را مشاهده کنید. احتمال ایجاد تاول و سوختگی وجود دارد. این موارد تنها زمانی اتفاق می‌افتد که از یک تکنسین بی‌تجربه برای درمان‌های لیزر موهای زائد خود استفاده کنید.

هنگامی که افراد اقدام به لیزر موهای زائد با لیزر خانگی و بدون حضور تکنسین لیزر موهای زائد می کنند، آسیب های زیادی رخ می دهد. یک متخصص معتبر که می داند چگونه لیزر را به درستی کار کند، روی پوست شما سوختگی یا تاول ایجاد نمی کند.

همچنین محافظت از چشمانتان ضروری است، به خصوص زمانی که لیزر موهای زائد روی صورت یا نزدیک صورت انجام می شود. اطمینان حاصل کنید که تکنسین شما قبل از لیزر درمانی از چشمان شما محافظت می کند. آسیب چشم می تواند یکی از بدترین عوارض لیزر موهای زائد باشد. پالس های نور ساطع شده توسط لیزر می تواند به چشم هایی که با عینک محافظ محافظت نشده اند آسیب جدی وارد کند.

 

پرسش و پاسخ لیزر موهای زائد

آیا من کاندید لیزر موهای زائد هستم؟

از آنجایی که سیستم بسیار پیشرفته است، حتی اگر قبلاً کاندیدای لیزر موهای زائد نبودید، مطمئناً اکنون می توانید این کار را انجام دهید. هنوز هم درست است که لیزر موهای زائد در صورتی مؤثرتر است که پوست روشن‌تر و موهای تیره‌تری داشته باشید.

به چند جلسه لیزر موهای زائد نیاز دارم؟

این بستگی دارد، اگرچه اکثر مردان و زنان برای نتایج مطلوب به یک سری از شش تا هشت جلسه درمانی نیاز دارند که هر کدام از آنها بین چهار تا هشت هفته فاصله دارد. اگرچه لیزر موهای زائد دائمی است، اما در برخی موارد امکان رشد موهای جدید وجود دارد.

برای جلوگیری ازدرد خفیف لیزرباید چه کاری انجام دهیم؟

استفاده از کرم بی حس کننده موضعی، که می توانید آن را بدون نسخه از داروخانه محلی خود تهیه کنید، قبل از شروع درمان خود مفید است. به این ترتیب، پوست شما به دلیل زمان قرار ملاقات شما کاملا بی حس می شود. به عنوان یک جایگزین، می توانید از کیسه یخ استفاده کنید تا همین اثر را داشته باشید.

 

آیا لیزر موهای زائد برای صورت بی خطر است؟

بله، لیزر موهای زائد برای صورت شما بی خطر است. عوارض جانبی موقتی توسط تعداد کمی از بیماران گزارش شده است.

بسته به پوستتان، ممکن است یک یا دو ساعت بعد از جلسه دچار قرمزی یا تورم خفیف شوید.

در موارد بسیار نادر، بیماران دچار سوزش موقت، دلمه یا تغییر رنگ پوست می‌شوند، اما این موارد استثنا هستند و متخصص لیزر شما درمان‌ها و دستورالعمل‌های لیزری مناسب را برای جلوگیری از هرگونه عوارض جانبی با سفارشی‌سازی برای نوع پوست و مو به شما ارائه می‌دهد.

چرا لیزر موهای زائد برای همه به یک اندازه موثر نیست؟

به عبارت ساده، این به این دلیل است که رنگدانه کافی در موهای روشن تر برای جذب نور لیزر وجود ندارد. و اگر فولیکول های شما مقدار ناکافی نور لیزر را جذب کنند، گرمای ناشی از آن فولیکول های مورد نظر را از بین نمی برد.

همچنین، افرادی که پوست تیره‌تری دارند، همچنان می‌توانند تحت درمان قرار گیرند، اما ممکن است به عنوان یک عارضه جانبی، بیشتر مستعد تیره شدن پوست خود باشند. یک راه خوب برای حصول اطمینان از نتایج عالی برای پوست های تیره تر، کاهش میزان انرژی مصرفی در لیزر درمانی و استفاده از طول موج های نور طولانی تر است.

نتایج تا چه زمانی دوام دارند؟

نتایج همه افراد ممکن است متفاوت باشد، اما نتایج بیشتر بیماران در سال‌های گذشته به این نتیجه میرسد که بسیاری از بیماران ریزش موی دائمی را تجربه می‌کنند.

موهای شما بلافاصله نمی ریزد. شما آنها را در طی چند روز یا چند هفته دفع خواهید کرد. شما می توانید با لایه برداری از ناحیه یا استفاده از اسکراب، دستمال شستشو، این روند را تسریع کنید.

چرابایدچندین جلسه لیزرانجام بدهیم؟

اکنون، پس از اولین درمان، ممکن است به نظر برسد که هیچ اتفاقی نیفتاده است، اما اتفاق افتاده است. ریزش و رشد مو به طور طبیعی در چرخه ها اتفاق می افتد، بنابراین لیزر موهای زائد به طور خاص فولیکول ها را در مرحله رشد جدید هدف قرار می دهد. به همین دلیل است که شما به درمان های مکرر نیاز دارید: هدف قرار دادن مداوم موهای جدید.

آیا لیزر موهای زائد دردناک است؟

 

اگرچه ممکن است کمی ناراحت کننده باشند، اما درمان ها دردناک نیستند. احساس ناراحتی ناشی از گرمای شدید لیزر مانند یک سوزن سوزن گرم است، اما این احساس با ژل خنک کننده یا مکانیسم خنک کننده تعبیه شده در دستگاه حذف موهای دستی کاهش می یابد.

به غیر از ژل خنک کننده و مکانیسم داخلی، چند راه برای راحت تر کردن درمان شما وجود دارد:

سی دقیقه قبل از درمان مسکن مصرف کنید.

ناحیه مورد نظر را شب قبل بتراشید.

از آنتی بیوتیک ها اجتناب کنید، زیرا آنها به نور حساس هستند، به این معنی که پوست شما را به نور حساس می کنند و منجر به سوزش پوست شما می شود.

قبل از درمان از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کنید.

زمان درمان متفاوت است. برای مثال درمان لب بالایی فقط چند دقیقه طول می کشد. درمان یک ناحیه بزرگتر، مانند کمر، ممکن است نزدیک به یک ساعت طول بکشد این همه به اندازه فضایی که در حال درمان هستید بستگی دارد.

هر چند وقت یکبار باید لیزر موهای زائد را انجام دهیم؟

یک درمان لیزر موهای زائد این کار را انجام نمی دهد. 2-3 هفته پس از اولین درمان شما طول می کشد تا تفاوت قابل توجهی را مشاهده کنید و تقریباً 6-8 درمان به طور کلی برای رسیدن به نتایج کامل طول می کشد.

و تا آنجا که فاصله آن درمان ها از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اما به طور کلی:

موهای صورت سریعتر رشد می کنند و هر 4 هفته یکبار نیاز به درمان دارند.

موهای پا به آرامی رشد می کنند و ممکن است هر 12 هفته یکبار انجام شود.

شما همچنین باید با درمان های خود منظم باشید تا بتوانید موها را در مراحل مختلف چرخه رشد آنها هدف قرار دهید.

متوجه خواهید شد که پس از ریزش مو از درمان قبلی، ناحیه صاف و بدون مو خواهد شد. سپس، هنگامی که متوجه شدید که موهای جدید از یک چرخه رشد جدید ظاهر می شوند، زمان آن است که درمان بعدی خود را انجام دهید.

بعد از لیزر موهای زائد چه کاری باید انجام دهم؟

برای جلوگیری از عوارض احتمالی، همه بیماران باید از پوست خود در برابر نور خورشید محافظت کنند. پس از لیزر موهای زائد باید:

از برخورد نور مستقیم خورشید به پوست درمان شده خودداری کنید.

از تخت برنزه کننده، لامپ خورشیدی یا هر وسیله برنزه کننده داخلی دیگری استفاده نکنید.

دستورالعمل های مراقبت های بعد از متخصص پوست خود را دنبال کنید.

بعد از درمان مقداری قرمزی و تورم خواهید دید. این اغلب شبیه آفتاب سوختگی خفیف به نظر می رسد. استفاده از کمپرس خنک می تواند به کاهش ناراحتی شما کمک کند.