محو نمودن هر نوع لک پوستی امری نیست که به روشنی مشخص باشد و اقدامات متعددی را می طلبد که می تواند از سطح پیشگیری تا درمان کمک کننده باشد
سلول هایی که لکه های پوستی را ایجاد می کنند در لایه بازال پوست ( عمقی ترین لایه اپیدرم) تولید می شوند بنابر این عملا این اتفاق در عمق پوست رخ می دهد  اما از طرفی لک یک ضایعه سطحی به شکل تیرگی پوست را شامل می شود پس شروع درمان هم باید از عمق پوست و هم باید از سطح پوست انجام پذیرد .
همیشه افرادی که روی پیشگیری تمرکز می کنند از کسانی که مراقبت و درمان را پیش می گیرند موفق تر هستند .مخصوصا زمانی که ایجاد مشکلات پوستی نظیر لک به علت در معرض زیاد تابش های خورشیدی قرار گرفتن باشد . بنا بر این لوسیون گام موثری در جهت مراقبت از پوست در مقابل ایجاد لکه های پوستی می باشد . همچنین استفاده از محصولات مراقبت قبل و بعد از افتاب می تواند به شدت پوست را از ابتلا به لک در امان نگه دارد .

از طرف دیگر  تجمع رنگدانه هایی که به لک منتهی می شود در سطح پوست یک لایه تیره را ایجاد می کند که لایه برداری کامل از سطح پوست می تواند روش موثری در مراقبت های روزانه افرادی باشد که به دنبال درمان لکه های پوستی خود هستند . این امر از طریق استفاده از کرم های یا لوسیون ها ی لایه بردار اکسفو لیانت که می توانند به طور کامل سلول های مرده را از سطح پوست بزدایند ، امکان پذیر است . تالگو محصولات متنوعی در زمینه لایه برداری سطحی تا عمیق دارد که انتخاب محصول گام موثری در مینه درمان لک خواهد بود .
از آنجا که ایجاد لک و پدیده تجمع رنگدانه ها در عمق لایه اپیدرم پوست اتفاق می افتد و علل متفاوتی این مسئله را ایجاد می کند اقدامات درمانی ویژه جهت مداخله در روند ایجاد لک ضروری به نظر می رسد . ( چرا لکه های قهوه ایی ظاهر می شوند )